Nuffnang

Friday, April 23, 2010

Aznil Dianugerahkan pingat Darjah Yang Mulia Mahkota Wilayah Pangkat Keempat Johan Mahkota


Aznil mahu terus disayangi dan menyayangi semua orang.

DIRINYA bukan saja diiktiraf sebagai popular malah kehadirannya mendapat perhatian dengan pelbagai penghargaan. Terbaru, Aznil Nawawi, 45, menerima anugerah Bintang Johan Mahkota Wilayah (JMW) sempena sambutan Hari Wilayah, Isnin lalu.

Bagi Aznil, anugerah itu dianggap antara perkara terbaik yang pernah berlaku dalam hidupnya. Membanggakan, bekas pengacara Akademi Fantasia itu menerima anugerah itu daripada Yang di-Pertuan Agong, Tunku Mizan Zainal Abidin di Balai Rong Seri, Istana Negara.


Katanya, penganugerahan itu memberi pengertian besar buat warga seni apabila ia diberikan kepada pengacara televisyen sepertinya.

"Sebelum ini orang tidak nampak sumbangan pengacara televisyen tetapi sekarang berbeza apabila kerjaya ini turut diiktiraf dan penggiatnya mula mendapat perhatian dan diberikan penghargaan.

BINTANG kebesaran yang diterima sempena Hari Wilayah suntik semangat Aznil untuk terus berbakti kepada masyarakat.

"Selama 16 tahun membabitkan diri dalam bidang pengacaraan, rasanya ini antara pengiktirafan tertinggi diperoleh di samping kejayaan lain.

"Saya berterima kasih kepada Kerajaan Pusat yang memberikan anugerah ini dan sudah tentu ia dijadikan pembakar semangat untuk saya memberikan hasil kerja lebih bermutu setaraf dengan anugerah diberikan," katanya.

Selain itu, kata Aznil sebagai anak jati Kuala Lumpur, dia berbangga dengan anugerah terbabit. Apapun katanya, ia juga membuatkan dirinya harus melakukan lebih lagi terhadap kerjayanya mahupun peribadi.

"Orang mungkin melihat saya sebagai idola, jadi cabaran perlu digalas cukup besar," katanya.

Menceritakan mengenai anugerah diterima jelas Aznil, pihak Kerajaan Pusat menghubunginya memberitahu mengenai anugerah diberikan.

"Katanya, mereka sudah menghantar surat pada 17 Disember lalu dan ia dihantar di Astro. Masalahnya saya tidak menerimanya sehinggalah mereka menghubungi saya sendiri. Saya terperanjat dan tergamam apabila diberitahu dan dalam waktu sama sangat terharu.

"Sewaktu menerima anugerah ini, saya berdebar memandangkan inilah kali pertama saya masuk Istana Negara dan mengadap Tuanku untuk menerima penganugerahan ini.

"Sewaktu raptai penuh diadakan tidaklah saya berasa kalut sangat, tetapi apabila Tuanku ada di depan mata, terasa badan seram sejuk," katanya menceritakan pengalaman dilalui sewaktu menerima anugerah terbabit.

AZNIL ditemani kakaknya, Nora ketika hadir menerima anugerah di Istana Negara, baru-baru ini.

Aznil turut menjelaskan sejak pulang daripada mengerjakan ibadat Haji, rezekinya semakin murah. Malah selain menerima anugerah Bintang Johan Mahkota Wilayah (JMW), pada Disember lalu dia turut dicalonkan dalam kategori Pengacara Terbaik di majlis Anugerah Televisyen Asia yang berlangsung di Singapura.

"Hanya saya dan seorang lagi calon disenaraikan dalam kategori itu. Pada saya itu juga satu kejayaan besar. Saya menganggapnya ia doa yang dimakbulkan Tuhan. Selain itu, dalam waktu sama saya percaya peminat selalu mendoakan kejayaan saya.

"Terima kasih saya ucapkan atas sokongan mereka yang tidak berbelah bagi sepanjang 16 tahun pembabitan saya dalam bidang ini," katanya.

Pingat bakar semangat

Pengacara nombor satu negara, Aznil Nawawi dianugerahkan bintang kebesaran Johan Mahkota Wilayah, 1 Februari lalu

PELBAGAI perasaan bercampur baur namun pastinya terselit sedikit rasa bangga kerana sebagai anak jati Kuala Lumpur, sumbangan serta jasanya menaikkan martabat industri hiburan dipandang tinggi hingga dianugerahkan bintang kebesaran, Johan Mahkota Wilayah, 1 Februari lalu.

Anak kelahiran Kampung Datuk Keramat, Kuala Lumpur ini bagaimanapun akur, semua itu tidak datang bergolek dengan mudah.

Hampir dua dekad menabur bakti, memerah idea dan keringat untuk menyumbang kepada pembangunan industri penyiaran perjalanannya tidak sepi daripada ujian dan kritikan.

Semua itu mematangkan dirinya dan hari ini, gelaran pengacara nombor satu yang kemas berada dalam genggaman membuktikan pengaruh kuat bapa kepada dua cahaya mata ini di mata masyarakat.

Merendah diri kata Aznil, sukar untuk dia menilai kelebihan sendiri namun dia bersyukur kerana segala usahanya dipandang kerajaan.

“Pelbagai rasa bercampur baur. Saya bangga, gembira dan terharu apatah lagi bintang kebesaran ini disampaikan sendiri oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada acara yang berlangsung di Balai Rong Seri, Istana Negara, 1 Februari lalu,” katanya.

Penganugerahan itu kata pengacara yang juga penyampai radio Era berusia 46 tahun itu, secara tidak langsung menyuntik semangat baru dalam dirinya untuk terus berbakti kepada masyarakat.

Malah, pengorbanan melupakan ijazah Sarjana Muda Ekonomi yang diterima daripada Universiti Malaya dan menumpukan segenap masa kepada dunia penyiaran bukan sesuatu yang sia-sia.

“Dalam apa juga hal, setiap yang saya lakukan saya utamakan kualiti. Jujur ketika mula menceburi bidang seni, saya tidak pernah terfikir mengenai pengiktirafan atau sebagainya.

“Daripada kritikan yang diterima, saya memperbaiki kelemahan dan alhamdulillah, hasil kerja saya dinilai dengan pengiktirafan ini,” katanya.

Aznil berkata, seminggu sebelum upacara penganugerahan berlangsung dia menerima sepucuk surat bertanya adakah dia bersetuju untuk menerima bintang kebesaran itu.

Menghargainya, Aznil bersedia menerima kerana ia menjadi faktor penggerak yang membakar semangat untuk terus berusaha.”

Aznil juga yakin pemilihannya bukan semata-mata kerana dia antara yang terbaik sebaliknya banyak faktor lain yang dinilai sebelum namanya tersenarai dalam barisan penerima pingat dan bintang kebesaran sempena sambutan Hari Wilayah lalu.

“Alhamdulillah kerana peranan insan seni turut mendapat perhatian kerajaan dan itu bagi saya adalah sesuatu yang cukup membanggakan. Namun anugerah tidak datang begitu saja kerana ia turut hadir bersama tanggungjawab. Selepas ini saya akan menjadi lebih berhati-hati kerana insan seni ialah idola masyarakat,” katanya.

Disebabkan itu, kata Aznil, penganugerahan itu juga mendorong dirinya untuk terus berkhidmat kepada masyarakat. Malah dengan murah hati, Aznil menawarkan khidmat dan tenaganya jika diperlukan untuk menjalankan segala kempen berkaitan negeri kelahirannya.

“Saya mahu membalas jasa, malah ia juga sebagai tanda terima kasih kepada masyarakat yang terus meletakkan kepercayaan kepada bakat dan kelebihan yang saya miliki,” katanya.

Permulaan 2009 yang manis

IBARAT pelangi yang menyimbah warna ceria, begitu juga perjalanan karier Aznil yang lima kali mempertahankan trofi Pengacara Lelaki Popular, Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) sejak 2003.

Pencapaian tidak hanya diraihnya dalam negara, bahkan menjangkau sempadan apabila program kendaliannya, Macam-Macam Aznil dinobatkan Rancangan Bual Bicara Terbaik di Asian Television Award 2005, Singapura.

Disember lalu, ketika mengerjakan ibadah haji di Makkah, Aznil mendapat tahu namanya dibariskan dalam senarai Pengacara Hiburan Terbaik Asia.

Pencapaian itu diterima Aznil menerusi program Jangan Lupa Lirik.

“Pada 2003 nama saya tersenarai dalam Top 5 namun tahun lalu, kedudukan saya semakin selesa apabila tersenarai sebagai antara dua pengacara terbaik di Asia.

“Pastinya pengiktirafan itu membuka ruang untuk saya terus melipatgandakan lagi usaha membuatkan saya bertekad mahu menjadi yang terbaik di Asia,” katanya.


"Terima kasih semua" - Aznil

AZNIL NAWAWI (kanan) berkongsi kejayaan dengan ibu tercinta, Noorbaiti Surur.

SEMUA orang sedia maklum, personaliti popular tanah air, Aznil Nawawi merupakan antara penerima pingat kebesaran sempena sambutan Hari Wilayah Persekutuan ke-35 pada 2 Februari lalu.

Beliau dianugerahkan bintang Johan Mahkota Wilayah yang disampaikan oleh Yang Di Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada majlis yang berlangsung di Balai Rong Seri, Istana Negara, Kuala Lumpur.

Lalu, apabila Aznil menyiarkan nota syukurnya kepada Ilahi serta rakaman terima kasih kepada peminat-peminatnya di atas penganugerahan itu dalam blog peribadinya, banyak komen positif yang diterima Aznil atau lebih mesra dengan panggilan Pak Nil.

Sebilangan besar komen yang disiarkan dalam aznilnawawi.blogspot.com mendoakan Aznil agar lebih berjaya dalam kerjaya yang diceburinya.

Namun, antara komen yang lebih menyentuh perasaan sudah tentu yang mengingatkan Aznil agar sentiasa menjaga nama baik, reputasi dan terus mengekalkan kecemerlangan dalam berkarya.

Harapan mereka Aznil akan terus mengekalkan imej yang mesra serta tidak meninggi diri selain mendoakan anak seni kelahiran Kuala Lumpur itu dijauhi oleh segala anasir-anasir yang cuba menjatuhkan nama baiknya.

Kepada Aznil, Hits ajukan persoalan mengenai maklum balas positif yang diterima daripada peminat-peminatnya.

Menurut penyampai stesen radio popular Era itu, segala doa dan harapan yang diluahkan peminat-peminatnya itu akan menjadi bekalan dan panduan buatnya untuk mengharungi cabaran pada masa depan.

"Saya sedar tanggungjawab menjadi semakin besar, apa lagi selepas menerima pengiktirafan sebegini, saya harus bijak menjaga hati dan perasaan dan menghormati pihak yang memberi anugerah ini.

"Kepada saya secara peribadi, anugerah ini bermakna saya memikul kepercayaan dan amanah yang sangat besar.

"Justeru, saya akan terus berhati-hati dan berikrar akan melakukan kerja dengan sebaik yang mungkin," janji Aznil kepada seluruh anggota masyarakat.

Berkongsi saat-sat manis apabila menerima surat memaklumkan penerimaan pingat kebesaran itu, kata Aznil, dia begitu terharu.

"Semua ini rezeki yang telah ditentukan oleh Allah. Saya terlalu bersyukur dan gembira sebaik dimaklumkan mengenai penganugerahan bintang daripada kerajaan sempena sambutan Hari Wilayah.

"Ini bermakna, saya harus bekerja lebih keras untuk terus berbakti kepada negara tercinta dan bidang seni yang sangat saya sayangi ini," kata Aznil yang sentiasa berkongsi kegembiraan dengan seluruh ahli keluarga yang disifatkannya sebagai tulang belakang kejayaannya.

Apa yang lebih bermakna buat Aznil juga, selaku anak jati Kuala Lumpur, personaliti berusia 47 tahun itu akan terus bekerjasama dengan Kementerian Wilayah Persekutuan untuk menjadikan tempat tumpah darahnya itu lebih maju dan setanding dengan kota metropolitan dunia.

Sekali lagi janji Aznil buat seluruh anggota masyarakat, anugerah yang diberikan oleh kerajaan akan menjadi penyuntik semangat beliau dan rakan-rakan artis yang lain untuk terus melakukan tugas yang diamanahkan dengan ikhlas.

"Tidak pernah sekelumit di hati ini terfikir untuk diiktiraf sedemikian rupa oleh kerajaan dan Yang Di Pertuan Agong.

"Berada dalam Balai Rong Seri, Istana Negara itu sahaja sudah bagai mimpi jadi kenyataan bagi saya, apa lagi bersalaman dan dikalungkan bintang oleh Yang di-Petuan Agong," kata Aznil dalam nota penghargaan yang disiarkan dalam blognya itu.

Kepada penyokong-penyokongnya, Aznil merakamkan terima kasih yang tidak terhingga sekali gus mengharapkan semangat dan doa akan terus mengiringinya sepanjang berjuang di dalam industri hiburan tanah air.

"Disayangi dan menyayangi merupakan sifat yang sungguh murni dalam hidup. Saya sentiasa berdoa kepada Allah agar saya disenangi dan disayangi oleh semua orang," jelas Aznil yang juga terkenal sebagai seorang pelakon dan penyanyi.

Menurut bekas pengacara Akademi Fantasia itu lagi, ketika ini, dia mahu menjadi individu yang lebih bertanggungjawab terhadap usaha memupuk kasih sayang sesama insan.

"Saya harap, tugas yang sama dipikul oleh seluruh rakyat Malaysia yang lain. Kita harus memiliki rasa kasih dan cinta sesama insan.

"Bila kita disayangi, ia bermakna kita disenangi dan keakraban itu akan menjadikan kehidupan kita lebih bermakna," katanya mengakhiri perbualan.

Aznil sanggup dipergunakan untuk kerja amal

GELARAN Haji Aznil Haji Nawawi semakin membuatkan hos, penyanyi dan penyampai radio itu ingin menempatkan diri beliau di kedudukan yang lebih baik daripada sebelumnya.

Aznil (dua dari kiri) bersama jaket hitam yang dilelongnya tempoh hari.

Lantas, peluang tersebut digunakan untuk melakukan kerja amal apabila mempunyai masa yang senggang.

Lebih terharu, Aznil berkata, beliau sanggup dipergunakan oleh mana-mana pihak untuk beliau melakukan kerja amal.

“Saya tak kisah kalau stesen televisyen lain nak gunakan saya untuk kerja amal.

“Untuk melakukan kerja ini, saya tak boleh ada sempadan. Sama ada stesen Radio Televisyen Malaysia (RTM), TV3 mahupun konglomerat Media Prima, mereka boleh gunakan saya,” luah Aznil ketika terlibat dalam aktiviti lelongan dan jualan amal untuk tabung Gaza di Amcorp Mall, Petaling Jaya baru-baru ini.

Di dalam aktiviti lelongan tersebut, Aznil melelong jaket yang beliau pakai ketika Anugerah Skrin tahun lepas di mana ketika itu beliau mendapat Anugerah Bual Bicara Terbaik.

“Diikutkan, orang lain boleh membeli jaket tersebut di Butik Zara.

“Tetapi jaket yang saya lelong ini agak istimewa sedikit kerana saya tampal berlian di kolarnya dengan sendiri dalam masa seminggu.

“Jadi, jaket itu begitu bermakna buat saya dan mempunyai nilai sentimentalnya tersendiri.

“Melalui aktiviti sebegini, saya nampak kemeriahannya selain memikirkan ada orang yang lebih memerlukan duit ini.

“Dalam kemeriahan ini, diharap ia sedikit-sebanyak dapat melenyapkan kesedihan yang berlaku di Gaza selepas semua orang hadir menghulurkan bantuan,” beritahu Aznil sebelum melelong jaket tersebut.

Selepas lelongan dibuat, Aznil yang pada mulanya meletak harga RM220 semakin menaikkan harga kepada RM320 bilamana banyak permintaan daripada orang yang ingin membeli.

Akhirnya jaket tersebut dibeli oleh seorang kanak-kanak pada harga RM320. Ternyata telatah Aznil yang begitu mesra dengan orang itu berjaya menggamatkan suasana.

Kata pengacara Macam-Macam Aznil ini, walaupun beliau telah mengikat kontrak secara eksklusif selama 10 tahun mulai tahun 2007 dengan stesen TV berbayar Astro, bagi beliau tidak perlu ada sempadan untuk melakukan kerja amal sebegini.

“Selain melakukan lelongan dan memberikan sumbangan dalam bentuk kewangan, selepas ini saya akan banyak melibatkan diri dalam melakukan kerja amal.

“Saya bersedia menawarkan diri untuk sama-sama terlibat dengan aktiviti berkaitan yang bukan sahaja untuk tabung Gaza tetapi untuk tabung amal lain seperti tabung Darfur,” ulasnya yang turut menjayakan Malam Puisi Demimu Palestin yang dianjurkan oleh Kumpulan Utusan, di perkarangan Istana Budaya, sebelum ini.

Selain itu, Aznil turut bergelar Duta Penyayang di bawah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat di mana ketika itu dinaungi oleh Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Jelas Aznil yang telah melibatkan diri di dalam kerja amal sejak 19 tahun lalu, beliau banyak berubah dan melihat pelbagai perkara dalam dimensi berbeza selepas pertama kali mengerjakan umrah.

Semua kerja amal tersebut dilakukan secara sukarela tanpa melibatkan apa-apa bayaran.

Aznil juga menjayakan ceramah di sekolah-sekolah berhubung keselamatan kanak-kanak dan budi bahasa.

“Saya berasa seronok apabila dapat melakukan semua kerja ini,” luah Aznil sambil tersenyum.

Info

Pencapaian Aznil:

  • Pengacara TV Lelaki Popular (Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2007)
  • Bual Bicara Terbaik (Anugerah Skrin 2007 Kategori Penerbitan Dalaman) - Macam-Macam Aznil
  • Pengacara TV Lelaki Popular (Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2006)
  • Pengacara TV Popular (Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2005)
  • Rancangan Bual Bicara Terbaik (Asian Television Award 2005, Singapura) - Macam-Macam Aznil
  • Pengacara TV Terbaik (Anugerah Sri Angkasa 2005)
  • Rancangan Hiburan TV Terbaik (Anugerah Sri Angkasa 2004) - Macam-Macam Aznil
  • Pengacara TV Popular (Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2004)
  • Anugerah Khas (Media Hiburan 2004)
  • Pengacara TV Terbaik (Anugerah Sri Angkasa 2004)
  • Pengacara TV Popular (Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2003)
  • No comments:

    Post a Comment

    nuffnang

    Related Posts with Thumbnails